رژیم توتالیتر برای ایجاد ترس مداوم در درون انسانها بحران بیثباتی و عدم آرامش جامعه را به یک درد مزمن تبدیل میکند. برای همین است که تهدید، دستگیری، زندان، شکنجه، اعدام و شلاق باید دائما وجود داشته باشد. رژیم توتالیتر دائما هرجومرج میسازد و همچنین برای ایجاد بحران دائمی دشمنسازی میکند.
رژیم توتالیتر برای ایجاد ترس مداوم در درون انسانها بحران بیثباتی و عدم آرامش جامعه را به یک درد مزمن تبدیل میکند. برای همین است که تهدید، دستگیری، زندان، شکنجه، اعدام و شلاق باید دائما وجود داشته باشد. رژیم توتالیتر دائما هرجومرج میسازد و همچنین برای ایجاد بحران دائمی دشمنسازی میکند.
احمد برهان در بازخوانی آثار کلاسیک (۱۱)به اندیشهی زیباییشناسی براساس کتاب «لذات فلسفه»، اثر ویل دورانت پرداخته شد. در شمارهی حاضر با کانت، بنیانگذار فلسفهی مدرن و فیلسوف دورانسازی که گفت: «جرأت اندیشیدن داشته باش!» آشنا میشویم. البته قرار بود در این شماره به...
در بخشهای قبلی اشاره شد که سازمانهای مدنیای که در طول بیش از دودههی اخیر و بسته به فرصتهای پیشآمده گوشهی چشمی به راههای سهیم شدن در هیأت حاکمه داشتهاند، اکنون به نظر میرسد که با توجه به مواضع بهشدت سختگیرانهی طالبان نسبت به...
در سه سال اخیر یک تعداد از شاعران و نویسندگان بنابر فشار و تنگ شدن ساحهی فعالیت شان مجبور به ترک کشور شدهاند. وی علت کاهش برنامههای فرهنگی در این ولایت را عدم علاقهمندی مسئولان محلی طالبان به این بخش و همچنان نبود انگيزهی فعالیت در میان جوانان و فرهنگيان عنوان میکند.
امید یعنی توان تلاش در راه خاص، نه چون احتمال کامیابی در آن وجود دارد، بلکه چون راهی است نیکو. هرچه موقعیتی که در آن امیدوار باقی میمانیم ناممکنتر باشد، امیدی که از خود نشان میدهیم عمیقتر است. امید هیچ ربطی به خوشبینی ندارد.
من، خدا، دیگران تنهایی بدون شک مسألهی انسان است و بهخصوص انسان مدرن همواره به آن بهمثابهی یک وضعیت غیرقابل حل نگریسته و مینگرد. برخلاف دنیای کهن که سایهی ابدی خداوند همواره بالای سر انسان بوده هرگز تنهایش نمیگذاشت و لذا انسان آن دنیای...
پدیدار یا پدیدهشناسی یکی از مهمترین رویکردهای ممکن علمی در قرن بیستم به شمار میرود که اندیشه و تفکر انسان مدرن در درون آن محک میخورد. نخستین مفهوم پدیدارشناسی مراجعه به پدیدهها است، آن گونه که هستند و آنچنان که با هوش و هواس...
احمد برهان تاریک و تاریکتر شود. عباس با اسم مستعار ولی با تجربههای دردناک خود حاضر به روایت میشود. از تلاشهایش قصه میکند. از دردها و رنجهایی که در بستر تمرین و تحصیل تجربه کرده است. او دوست داشت روزی حاصل شبزندهداریهایش را ببیند،...
هر دو گروه توهمات ایدئولوژیک خود را -که حتا در همان زمان بارها آزموده و رد شده بودند- از جزمیات تردیدناپذیر برای حیات فردی و جمعی شهروندان افغانستان میدانستند. آن جزمیت ایدئولوژیک در هردو گروه شدید و یکسان بود.
پرخوانندهترینها